Pagina's

donderdag 23 juli 2020

De Alternatieve Vierdaagse 2020 (Dag 3)


Alweer de derde dag van de alternatieve vierdaagse. Dit keer ben ik in het dorp Papendrecht gebleven waar nog een interessante geschiedenis is over Papendrecht in oorlogstijd. Vandaag via centrum, naar de Potonniersweg, dokter Rietveldplein en langs het water van de Beneden Merwede naar het Noordhoekse Wiel gelopen. Hier tot mijn grote verbazing nog een hertje gespot (schrok van mij, dus geen foto). Het was weer een prachtige wandeling.

In een bunker op het havenhoofd in zijn Papendrecht is een boek over alle bommenwerpers die in de oorlog over Papendrecht vlogen. Ook de tijden waren er keurig genoteerd. 


De jachthaven op het potonniersterein speelde een belangrijke rol tijdens de bezetting.

Joodse verhalen
 Van de joodse verhalen was bijvoorbeeld nog weinig bekend. Zoals over Jan Levisson; hij was een joodse man, schilder van beroep, die verbonden was aan de linie-crossers in Papendrecht. Hij zat ondergedoken in Papendrecht. Bijzonder detail is dat Van Wijngaarden, die zijn carrière begon als huisschilder, werd opgeleid door Levisson.

Ook in Papendrecht zijn er mensen helaas tijdens de bezetting afgevoerd naar de vernietigingskampen.

Het laatste stuk ging weer door het Noordhoekse Wiel waar ik tot mijn grote verbazing een hertje spotte. Het diertje schrok van mij en ik was te verbaasd om een foto te maken. Maar wel erg leuk om te zien. 

De derde dag zit er op. De laatste ronde is voor morgen.

Tekst: Mathilde de Wit
Foto's Mathilde de Wit

Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten