Pagina's

zondag 5 juni 2016

Nationaal Park de Biesbosch - Moldieproute

 
 
Nationaal Park de Biesbosch. Een mooi park dat gedeeltelijk in Dordrecht (Zuid-Holland) en gedeeltelijk in Noord-Brabant (Werkendam) ligt.
 
De Biesbosch is het grootste zoewatergetijdengebied in Europa. Je kunt hier veel wilgenvloedbossen en kreken vinden.
Ik kom hier graag omdat je er prachtige wandelingen kunt maken.
 
Deze keer had ik de Moldieproute gedaan. Dit is een tocht van ongeveer 3,5 kilometer en leidt langs een verschillende planten, water en een hotel.
Links van het pad zijn er regelmatig verschillende soorten mezen te vinden. De mezenfamilie kent zo'n 43 soorten. (Ik heb er helaas geen gezien.)
 
In de Biesbosch zijn er overal brandnetels. Dat heb ik inderdaad gemerkt. Helaas heb ik een brandnetel aangeraakt. Maar wanneer je ze niet tegen de haren instrijkt, dan kun je ze aanraken zonder jezelf pijn te doen. (Weer wat geleerd) Maar ik heb het maar niet uitgeprobeerd. Heb niet zulke goede ervaringen met brandnetels, en zij met mij.
 
 
 
Ik heb veel groen gezien en genoten van de rust in dit prachtige natuurpark.
 





 
Natuurlijk mocht het water in de Biesbosch niet ontbreken.
De Biesbosch is een zoetwatergebied en kent, uniek, nog getijden. Er is dus eb en vloed. Het verschil tussen eb en vloed is 80 centimeter. Voor de afsluiting van het Haringvliet in 1970 was dit zelfs 2 meter. 


 
 

 


In de herfst en in het voorjaar kan dit pad helemaal onder water komen te staan.
 
 
Het was een prachtige en rustige wandeling door dit prachtige natuurgebied.
 
Meer weten over de Biesbosch?

 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten