Pagina's

zaterdag 12 mei 2018

Capitulatie-bevrijdingstocht te Wageningen

 
 
'Ze zitten in de bomen."
Een tekst op de stoep, vlakbij een begraafplaats.
 
Het gaat hier om een uitspraak van een soldaat die in de meidagen van 1940 gevochten heeft tegen de Duitsers die Nederland op 10 mei 1940 binnengevallen waren. De strijd op de Grebbeberg was van 11 mei t/m 13 mei 1940.
Ik ben stil. Deze soldaat heeft gevochten voor ons, onze vrijheid. Nederland verloor.
 
Velen overleefden het niet. Ik ben stil. Hier is gevochten. Een afschuwelijke strijd op de Grebbeberg. De gevallenen worden hebben hun eeuwige rustplaats op deze militaire begraafplaats. Ik salueer en zeg: 'Bedankt.'
Meer kan ik niet zeggen.
 
 

 
De Capitulatie-Bevrijdingstocht te Wageningen. Een tocht waarbij je stilstaat bij de capitulatie van Nederland op 15 mei 1940 en de bevrijding die vijf jaar later op 4 mei 1945 de capitulatie van Duitsland in Hotel de Wereld te Wageningen werd getekend. Een tocht waarbij ik besef dat ik dankbaar mag zijn dat ik nu vrij mag zijn.
 

 
 
Naast de Grebbeberg en Hotel de Wereld in Wageningen bracht deze toch ons nog langs andere prachtige stukken.
 
De lente liet zich van haar mooiste kant zien.


 

Een broedende zwaan waar voor onze veiligheid een hek om was geplaatst.
 




Rhododendrons in alle kleuren
 
 
Maar ook schapen die genoten van een mooie dag. En je zou maar jeuk hebben, dan is zo'n hek een geweldige uitkomst.
 
 
 
 
 
Maar er waren ook een paar prachtige vergezichten. Hier kon ik mijn hart weer helemaal ophalen. Ja, ik ben nu eenmaal gek op heuvels en bergen.
 
 





Het was een prachtige tocht die ik in vrijheid mocht maken.

Tekst: Mathilde de Wit
Foto's: Mathilde de Wit
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Capitulatie
https://historiek.net/capitulatie-in-wageningen-in-mei-1945-is-geschiedvervalsing/49371/
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2132064/Hoe-zat-dat-nou-met-de-Duitse-capitulatie-op-5-mei-in-Wageningen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_de_Grebbeberg





1 opmerking:

  1. Dankjewel voor de reclame voor dit prachtige gebied op en rondom de Grebbeberg.

    BeantwoordenVerwijderen